Blog

Sommige talen lopen uit

Nee, we hebben het niet over verf. We hebben het echt over vertalen. Sommige talen gebruiken namelijk meer woorden dan andere talen, terwijl ze toch hetzelfde zeggen. Dat noemen  we in vaktaal ‘tekstuitloop’. Zo telt het Nederlandse woord kerstvakantie bijvoorbeeld drie woorden in het Frans: vacances de Noël. Hoeveel is die uitloop dan? Bij Nederlands-Frans is de […]

Lees artikel
Frans is langer

‘Hoe meer talen je kent, hoe rijker je bent’

  Meertaligheid ‘Hoe meer talen je kent, hoe rijker je bent’ Slowaaks gezegde. Over meertaligheid valt veel te zeggen. Het kan grappig zijn. Wie kent niet de bordjes op campings, in zwembaden met (onbegrijpelijke) waarschuwingen, adviezen, etc. Maar ook gevaarlijk. In ziekenhuizen, bij ongelukken… Soms is het lastig. Op reis, als je de taal niet […]

Lees artikel

Klanten klagen nooit omdat dat hun hobby is

“Ik weet het gewoon zeker! En ik ben doctorandus, dus ik heb gelijk.” Je gelooft het misschien niet, maar dit is echt een keer tegen mij gezegd. Gelukkig is het al heel lang geleden. Maar dat ik dit nu nog weet, betekent wel dat het destijds diepe indruk op me maakte. Ik was ronduit verontwaardigd. […]

Lees artikel

Een beëdigde vertaling. Niet beter. Soms wel verplicht.

Veel mensen denken dat een beëdigde vertaling beter is dan een ‘gewone’ vertaling. Maar dit is een groot misverstand in de vertaalwereld. Aan een niet-beëdigde vertaling besteed je namelijk evenveel zorg. Wel vraagt een beëdigde vertaling om een aantal extra handelingen. Wanneer is een beëdigde vertaling nodig? Een beëdigde vertaling is nodig als het om […]

Lees artikel

Vertalen is net koken!

Het lijkt allemaal zo simpel. Je gooit de genoemde ingrediënten door elkaar, beetje roeren…klaar is Kees. Maar hapt jouw tekst ook lekker weg? Schrappen is happen Is de tekst geen smeuïg geheel? Hapt de klant niet toe? Dan is het tijd om eerst eens zorgvuldig naar het boodschappenlijstje te kijken. Oftewel, kijk nog eens goed […]

Lees artikel

Vertaalfouten kosten geld

Een vertaler balanceert voortdurend op de grens van oorsprong en bestemming. Ik leg het uit. Niet C-3PO In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, zijn de meeste vertalers niet C-3PO, de droid uit Star Wars die zes miljoen talen beheerst. Ook vertalen ze niet woord voor woord. Menselijke vertalers vertalen inhoud. En dat is veel […]

Lees artikel

Diepe crisis, rode lippen

Heeft u wel eens van de lipstick-index gehoord? Deze beleggersterm is bedacht door Leonard Lauder. De topman van cosmeticagigant Estée Lauder constateerde in 2001 dat de verkoop van lippenstift fors steeg tijdens een economische crisis. Dit zou zijn omdat lippenstift een opvallend, maar tegelijkertijd goedkoop luxeartikel is. Hoe dieper de crisis, zei Leonard Lauders, des […]

Lees artikel

Ben jij een klantvriendelijke vertaler?

Er spoken een paar vragen door mijn hoofd. Ze hebben met klantvriendelijkheid te maken. Met werkelijk luisteren naar de klant. Met persoonlijk contact en gunnen. Met gelijkwaardigheid en trots. Ik ga ze maar eens gewoon stellen. Vraag 1 De eerste is makkelijk. Vraagt een klant je wel eens een offerte op te stellen? Vast wel. […]

Lees artikel

Waarom sommige merken inspireren

Voor Joke Zwaal is inspiratie hetzelfde als mensen aan het denken zetten en in beweging brengen. Ik ben het 100% met die formulering eens. Zonder inspiratie geen vernieuwing of verdieping.  Ze stelt verder dat mensen inspireren door hun overtuiging, hun vastberadenheid, hun passie en hun bescheidenheid. Nelson Mandela was  en is hier voor haar het […]

Lees artikel

PDF. Heel handig, maar niet om te vertalen

Wij krijgen steeds vaker PDF-bestanden ter vertaling aangeboden. Hoe handig PDF ook is, voor vertaalwerk is het niet zo geschikt. Het brengt namelijk heel veel extra werk met zich mee en u raakt bovendien uw dure opmaak grotendeels kwijt. De oplossing ligt voor de hand Natuurlijk zijn er allerlei trucs en programma’s om van PDF […]

Lees artikel