Diepe crisis, rode lippen

CLIPSNIEUWSBRIEF

Ja, ik wil me aanmelden!
Geplaatst op 15 mei 2016 in Blog, Financieel

Heeft u wel eens van de lipstick-index gehoord? Deze beleggersterm is bedacht door Leonard Lauder. De topman van cosmeticagigant Estée Lauder constateerde in 2001 dat de verkoop van lippenstift fors steeg tijdens een economische crisis. Dit zou zijn omdat lippenstift een opvallend, maar tegelijkertijd goedkoop luxeartikel is. Hoe dieper de crisis, zei Leonard Lauders, des te roder de lippen!


…of lange wimpers?

De lipstick-theorie gaat ervan uit dat vrouwen die geen geld hebben om een duur jurkje te kopen al snel belanden op de make-upafdeling. Klinkt logisch. Maar na al die jaren is nog steeds niet duidelijk of het een betrouwbare indicator is. Want lippenstift is natuurlijk erg trendgevoelig. Net als mascara trouwens. Dit cosmeticaproduct kende in 2009 een stijging van 12%, terwijl lippenstift toen juist daalde met 7%. Dus wat is nu de juiste economische graadmeter? Het ligt er misschien maar net aan wat hipper is: volle lippen of volle wimpers. Desondanks blijft de theorie van Lauder deels overeind. Vrouwen compenseren bezuinigingen op kleding met uitgaven aan make-up. Cosmetica-index is misschien een betere term.

…of goedkoop ondergoed!

Er zijn nog meer bijzondere indicatoren. Zo is er de herenondergoedindex. In tijden van crisis besparen mannen op ondergoed. En een roklengte-index (hemline index): hoe korter de rok, hoe sterker de economie. Of wat dacht u van de hot waitress index: hoe aantrekkelijker de serveerster, des te zwakker de economie. Elk nadeel heeft z’n voordeel, zullen we maar zeggen.

Als we nu eens zorgen voor korte rokjes, lelijke serveersters en veel nieuw ondergoed in de kast, zou het dan met de economie ook vanzelf beter gaan? Alles hangt immers af van het sentiment…

Gerelateerde artikelen

Beginnende vertalers moeten meters maken

Een naaf, een koppel, groepsets, crankarmen… enig idee waar deze woorden betrekking op hebben? Ik zie de sportieve mountainbikers onder u denken… makkie! Maar misschien is het niet voor iedereen gelijk duidelijk waar dit over gaat. Ik zal eerlijk bekennen: toen ik deze termen voor het eerst las, ging bij mij ook niet direct een […]

Lees artikel
kkopje koffie met de buurvrouw

Taalweetjes: oud-Grieks

Oud-Grieks Het Grieks is moeilijk om te lezen met die karakters die zo anders zijn dan ons eigen schrift. Het Griekse alfabet komt van oorsprong uit het Feninische alfabet en is ontstaan in de 9e eeuw voor Christus. Een belangrijke innovatie in het Oud-Grieks was de invoering van klinkers. Toch was het in die tijd […]

Lees artikel
vroeg Grieks

Ben jij een klantvriendelijke vertaler?

Er spoken een paar vragen door mijn hoofd. Ze hebben met klantvriendelijkheid te maken. Met werkelijk luisteren naar de klant. Met persoonlijk contact en gunnen. Met gelijkwaardigheid en trots. Ik ga ze maar eens gewoon stellen. Vraag 1 – de offerte De eerste is makkelijk. Vraagt een klant je wel eens een offerte op te […]

Lees artikel

Lettervreters en taalpietlutten

‘Ik ben vertaler.’ ‘O, leuk! Wat voor boeken?’ ‘Ik studeer aan de Vertaalacademie.’ ‘Sorry? De Vertélacademie?’ ‘En welke talen vertaal je dan allemaal?’ ‘Nou, Duits en Engels.’ ‘O.’ ‘…’ Geen dag hetzelfde Een greep uit de uitwisselingen die met de regelmaat van de klok plaatsvinden wanneer ik over mijn dagelijkse werkzaamheden vertel. Dikwijls worden mijn […]

Lees artikel
Blog Jenneke

 

CLIPS

De nieuwsbrief van PASSWORD

  • antwoorden op veelgestelde vragen
  • interessante ontwikkelingen
  • handige tips
  • en nog veel meer!

Ja, ik wil graag CLIPS ontvangen!