Klanten klagen nooit omdat dat hun hobby is

Geplaatst op 1 november 2017 in blog, vertalen, vertalers

“Ik weet het gewoon zeker! En ik ben doctorandus, dus ik heb gelijk.”

Je gelooft het misschien niet, maar dit is echt een keer tegen mij gezegd. Gelukkig is het al heel lang geleden. Maar dat ik dit nu nog weet, betekent wel dat het destijds diepe indruk op me maakte. Ik was ronduit verontwaardigd. Hoezo, een titel. Wie was hier nou gek? Zij of ik?

Waar ging het om?
Het ging om een d of een dt. Hoe belangrijk kan iets zijn… Ja, in dit geval was het belangrijk. Het was een vertaling naar het Nederlands van een reeks instructies uit een handleiding. Je kent ze wel:

1. Draai de knop naar links.
2. Houd het klepje open.
3. Verbind de twee draden aan elkaar.
4. Doe het klepje weer dicht.

Het ging om dat ‘Houd’ en dat ‘Verbind’. De regel is niet moeilijk: vervang het werkwoord door ‘Loop’ en je hoort vanzelf of er een t achter moet. Beetje vreemde zin, maar wel duidelijk: Loop het klepje open. Geen t dus.

“Ik ben doctorandus…”
De mevrouw aan de andere kant van de lijn was een ervaren vertaalster. Desondanks had ze alles onterecht met dt geschreven. Welke voorbeelden en regels ik ook aandroeg, ze stond op haar strepen en was niet van plan haar ongelijk toe te geven. “Ik ben doctorandus, dus ik heb gelijk.” Ik gaf het al snel op. Nu heb ik een simpele vraag: Wat denk je dat dit met onze relatie heeft gedaan?

Nooit hobby
Ik was starter in die tijd en heb van die situatie heel veel geleerd. Een les die ik al jaren met passie overdraag aan alle mensen die bij PassworD werken. Onthoud (met een d):
1. Klanten klagen nooit omdat het hun hobby is. Er zit hen oprecht iets dwars.
2. Neem daarom altijd de klacht serieus, zelfs al heeft de klant ongelijk.
3. Heb je een fout gemaakt? Geef dat dan gewoon toe.
4. Bied je klant in dat geval een goede oplossing.
5. Ga nooit, maar dan ook NOOIT, in discussie.
6. Geef de klacht uit handen als de belangen te groot worden en je overtuigd bent van je gelijk.

Dit werkt
Bedenk ook: een duurzame relatie met een tevreden klant weegt ruimschoots op tegen een korting op je factuur. Aarzel dus niet en bied je klant een redelijke compensatie voor de uren die hij heeft gestoken in het beoordelen of herstellen van de klacht.
Neem van mij aan: dit werkt.

Gerelateerde artikelen

Machinevertalingen, wat gaat goed en waar gaat het mis

In een vorig blog heb ik het uitgebreid gehad over Neural Machine Translation, afgekort als NMT. De laatste jaren is de techniek achter machine-vertalen met grote sprongen verbeterd. Maar er helemaal op vertrouwen kan echt nog niet. Daarvoor is nog heel veel nodig. De grote jongens als Microsoft, Amazon, Alibaba en Baidu investeren niet voor […]

Lees artikel
Machinevertalingen, wat gaat goed en waar gaat het mis

Een vertaler moet scherp zijn…

… en zijn gereedschap ook! Vertalen is een vak. En zoals bij elk vak, moet je over het juiste (en het beste) gereedschap beschikken. Maar wat zit er nou precies in de toolbox van een vertaler? Allereerst natuurlijk een computer en woordenboeken – tegenwoordig elektronisch en online. Maar er is nog meer. Vertalen gebeurt al […]

Lees artikel
gereedschap vertaler

Financieel vertaalwerk

Financieel vertaalwerk doen wij veel. Heel veel. Denk aan jaarverslagen, factsheets, maandelijkse updates, insights, noem maar op. Is dat niet heel specialistisch werk? Best wel. Zonder de nodige kennis wordt het lastig, maar het is ook een kwestie van het (financiële) nieuws volgen. Een vork en een steel Een thema dat nu veel in het […]

Lees artikel
Financieel vertaalwerk

Een vertaalladder aan mogelijkheden

We kunnen er echt niet meer omheen: ook de vertaalwereld gaat mee in de automatiseringsgolf. Lang dachten we dat het nog wel even zou duren voordat vertaalmachines iets behoorlijks zouden produceren. Maar in de afgelopen vijf jaar heeft de techniek grote stappen gezet met Neural Machine Translation, NMT. Automatiseren waar dat kan Natuurlijk waren we […]

Lees artikel
Een vertaalladder aan mogelijkheden

 

CLIPS

De nieuwsbrief van PASSWORD

  • antwoorden op veelgestelde vragen
  • interessante ontwikkelingen
  • handige tips
  • en nog veel meer!

Ja, ik wil graag CLIPS ontvangen!